Pohled OIP na problematiku poskytování a používání OOPP
Při kontrolní činnosti se inspektoři již méně setkávají s tím, že by zaměstnancům nebyly OOPP poskytovány, problémy jsou spíše ve vhodnosti výběru OOPP pro jednotlivé pracovní činnosti, jejich kvalita a používání.Osobní ochranné pracovní prostředky (OOPP) jsou ochranné prostředky, které musí chránit zaměstnance před riziky, nesmí ohrožovat jejich zdraví, nesmí bránit výkonu práce a musí splňovat požadavky Nařízení vlády č. 21/2003 Sb., které je prováděcím nařízením k Zákonu č. 22/1997 Sb.
OOPP a průvodní dokumentace
Pro používání OOPP je dobré vědět, že jako „stanovený výrobek“ musí splňovat požadavky, mezi něž například patří, že musí být dodávány s průvodní dokumentací. Při kontrolní činnosti se inspektoři již méně setkávají s tím, že by zaměstnancům nebyly OOPP poskytovány, problémy jsou spíše ve vhodnosti výběru OOPP pro jednotlivé pracovní činnosti, jejich kvalita a používání, někdy i nevhodnost vzhledem k vytváření nového rizika (častěji nebezpečnějšího než to, před kterým má OOPP chránit).
Musíme přesně vědět co mají OOPP splňovat
U kontrolovaných osob se setkáváme nejčastěji při poskytování OOPP s následujícím postupem. Bezpečnostní technik zpracuje Směrnici pro poskytování OOPP (příliš obecně), „vykřížkuje“ tabulku vyhodnocení rizik pro výběr a použití ochranných prostředků pro jednotlivá pracovní zařazení, případně na základě vyhodnocení rizik a konkrétních podmínek práce zpracuje seznam OOPP, které mají být poskytnuty zaměstnanci. OOPP jsou poté sice většinou nakupovány v autorizovaných prodejnách, mnohdy ale nejsou vhodné právě pro prováděnou pracovní činnost pracovníkem (např. koupit „ochrannou obuv“ nebo „ochranné rukavice“ bez bližšího určení může způsobit závažný nedostatek – musíme přesně vědět, jaké požadavky má daný výrobek splňovat).
Poskytování OOPP
zaměstnavatelem je zaznamenáno do osobních karet nebo vedeno v samostatné evidenci.
Evidence bývá mnohdy právě v rozporu s požadavky Směrnice pro poskytování OOPP, kdy tato stanovuje způsob, který není vyhovující pro daný subjekt.
Jak je uvedeno výše, OOPP jako „stanovené výrobky“ musí být dodávány s příslušnou dokumentací. Ta specifikuje, jaké ochranné vlastnosti od zakoupeného OOPP máme očekávata jak je používat (pozor na OOPP se stanovenou dobou exspirace – často bývá překračována).
Minimální pozornost je bohužel věnována právě tomu, aby byly nakoupeny OOPP s takovými vlastnostmi jaké požaduje např. výrobce stroje pro obsluhu, případně co je uvedeno v bezpečnostním listu používané nebezpečné látky (např. zakoupený respirátor, který nechrání pracovníka před škodlivými účinky látky, s kterou manipuluje).
OOPP je potřeba udržovat v použitelném stavu
Přidělením OOPP však povinnost zaměstnavatele nekončí, je dále povinen udržovat OOPP v použitelném stavu, seznámit zaměstnance se způsobem užívání a kontrolovat jejich používání. Nejčastějším nedostatkem v praxi je, že pracovník „nafasuje“ dle seznamu OOPP, přičemž jejich použití je závislé na činnosti, kterou právě vykonává (např. nemusí používat ochranné brýle pokud manipuluje s materiálem, použije je při obsluze stroje, atp.). Mnohdy se setkáváme i s tím, že pracovníci jsou vybaveni OOPP (např. brýle) i pro činnosti, kde riziko, před kterým má prostředek chránit, je bezvýznamné případně akceptovatelné, ovšem používání OOPP může vést k novým rizikům s mírou rizika větší. (brýle – otázka ergonomie, 8 hodin na očích…, rukavice – zbytečné pocení, útlak nervových zakončení při nekvalitním provedení…).
A jak by měla vypadat správná praxe?
Bezpečnostní technik ve spolupráci s vedoucími pracovníky (vedoucí výroby, mistři,…) provedou vyhodnocení rizik pro konkrétní podmínky práce na jednotlivá pracoviště. Na základě zjištění stanoví kdy a jaké OOPP je nutno používat (s využitím návodů k obsluze, bezpečnostních listů,….), zpracují seznam na základě vyhodnocení těchto rizik (§ 104 odst. 5 Zákoníku práce) a určí vhodný způsob přidělování zaměstnancům. Pro uvedené OOPP v seznamu stanoví způsob používání a provádění průběžných kontrol používání včetně provedení zápisu o kontrole.
Ing. Jan Strouhal, inspektor Oblastní inspektorát práce pro Jihomoravský kraj a Zlínský kraj SUIP